איך לבחור מקדחה

איך לבחור מקדחה

שימוש במקדחה הנכונה, יכול להועיל לכם בביצוע סוגים רבים של עבודות שיפוץ ותיקונים בבית ובעבודה. בסקירה הבאה נחשוף בפניכם את האפשרויות הזמינות לבחירת מקדחה וכמה טיפים מועילים במיוחד למציאת המקדחה המתאימה ביותר לסוג העבודה שברצונכם לבצע.

מקדחה רגילה או מקדחה אלחוטית?

מקדחה רגילה או מקדחה אלחוטית?
מקדחה רגילה או מקדחה אלחוטית?

כוח, ניידות ומשקל הם כולם שיקולים שכדאי לקחת בחשבון כאשר בוחרים מקדחה. היתרון המרכזי במקדחה אלחוטית נטענת, טמון בהיותה מקדחה הניתנת לנשיאה נוחה ממקום למקום. בדומה למקדחה חשמלית רגילה המחוברת לחשמל בעזרת כבל, גם המקדחה האלחוטית מגיעה עם מגוון רחב של מאפיינים ויכולות. 

>> ניתן למצוא כאן מקדחות רגילות עם חוט

>> וכאן מקדחות ללא חוט

עבור מברגה אלחוטית פשוטה, מתח עבודה של 4 עד 8 וולט מספיק בהחלט, בעוד שהמתח של מקדחה אלחוטית שמיועדת לעבודות קידוח רציניות יותר בבית, ינוע בדרך כלל בין 12 ועד 18 וולט. 

ככלל, מקדחות מדגמים בעלי הספק גבוה יתמודדו בצורה יעילה יותר עם עבודות קידוח רציניות יותר, אך חשוב לזכור שמתח גבוה יותר פירושו גם שלמקדחה האלחוטית שלכם תהיה גם סוללה גדולה וכבדה יותר.

בנוסף, יש לזכור שסוללת מקדחה אלחוטית זקוקה גם לטעינה מעת לעת. לכן ייתכן שתרצו שתהיה ברשותכם גם סוללה רזרבית זמינה למקדחה האלחוטית שתרכשו, על מנת שתוכלו להמשיך לעבוד בזמן שהסוללה הראשית שלה נטענת מחדש. 

ישנם מספר סוגים נפוצים של סוללות למקדחות אלחוטיות וביניהם: סוללת ניקל קדמיום (NiCd או NiCad) או סוללות ליתיום יון (Li-ion). ככלל, סוללת ליתיום-יון היא קלה וקטנה יותר מסוללת ניקל קדמיום בעלת אותו מתח. סוללות ליתיום יון יכולות להחזיק מעמד למשך מספר חודשים בין טעינה לטעינה.

על מנת להשוות את נפח הסוללה של סוללות למקדחות אלחוטית ולגלות מהו משך הזמן שבו הסוללה תחזיק מעמד – יש לבחון את דירוג ה- אמפר / שעה (Ah) של סוללת המקדחה. ככל שההספק של המקדחה וערך האמפר / שעה של הסוללה הנטענת שלה יהיה גבוה יותר, כך המקדחה תוכל לעבוד למשך פרק זמן ארוך יותר ללא טעינה מחודשת. זכרו כי רמת הטעינה של סוללת המקדחה, החומר שבו אתם קודחים, משך השימוש הרציף במקדחה ואפילו הטמפרטורה – משפיעים כולם על אורך חיי הסוללה של המקדחה.

לעומת זאת, מקדחה חשמלית חוטית היא מקדחה חזקה וקלת משקל יותר ממקדחה נטענת אלחוטית. למרות היותה קלה יותר מהחלופה האלחוטית, יש למקדחה החוטית יכולות דומות. הודות לאספקת החשמל הקבועה שמקדחות חשמליות חוטיות מקבלות הן יכולות לעבוד למשך פרקי זמן ממושכים יותר, ללא צורך בעצירה לטובת טעינה. יחד עם זאת, חסרונן של מקדחות חשמליות קוויות טמון בניידות המוגבלת שלהן. על מנת להגדיל את טווח העבודה שלכם עם מקדחה חשמלית חוטית, תזדקקו לכבל מאריך באורך התואם למרחק בין משטח העבודה שלכם לשקע החשמל. יש לעקוב אחר הנחיות היצרן כדי לבחור כבל מתאים ובטיחותי.

לתשומת לבכם:
יש לפעול על פי הנחיות היצרן לגבי אופן השימוש במקדחה, תחזוקתה ועבודה בטיחותית עמה.

הפרמטרים החשובים בבחירת מקדחה

בבחירת מקדחה חשוב לשים לב למספר פרמטרים חשובים, כאשר חלק מהיכולות נחוצות לביצוע עבודות מסוימות, בעוד שאחרות אינן הכרחיות אך יכולות להקל עליכם בביצוע המלאכה. 

להלן השיקולים העיקריים שיש לקחתם בחשבון בעת בחירת מקדחה ידנית:

  • גודל ראש המקדח המרבי: אחד הפרמטרים שיש להתחשב בהם בבחירת מקדחה הוא קוטר אביזר הקידוח המקסימלי שראש המקדחה יכול להחזיק. הדבר תלוי בקוטר החורים המקסימלי שבכוונתכם לקדוח בעזרת המקדחה שתרכשו. קוטר ראש המקדח המרבי במקדחות מסוגים שונים הוא בין 10 מ"מ ועד 18 מ"מ, כאשר ברוב סוגי המקדחות מדובר בקוטר של 13 מ"מ, אשר מספיק עבור רוב השימושים הביתיים. חשוב לציין כי קיימות מקדחות שקוטר הקידוח שלהן הוא גדול מהקוטר של ראש הקידוח הנכנס לבית המקדח. מקדחות מסוג זה מאפשרות קידוח של חורים שקוטרם גדול מן הקוטר המקסימלי של בית המקדח.
  • מהירות המקדחה: בחירה במקדחה בעלת מהירויות משתנות מאפשרת קידוח בסוגי חומרים שונים באמצעות אביזרי קידוח בגדלים שונים. כך ניתן לבצע קידוח במשטח עץ קשה, רך, משטחי מתכת ואף קידוח בבטון – הדורשים כל אחד מהירויות קידוח שונות, מומנט פיתול או כוח סיבובי משתנה. חומרים קשיחים יותר ואביזרי קידוח גדולים יותר דורשים עבודה במהירויות נמוכות יותר ומומנט רב יותר. זאת בעוד שמהירויות גבוהות יותר ומומנט נמוך יותר מתאימות יותר לקידוח במשטחים רכים יותר בעזרת אביזרי קידוח קטנים יותר.
  • יעילות השימוש: המקדחות המסורתיות מגיעות עם מפתחות ייעודיים המשמשים לנעילת המקדחים (הביטים) לבית המקדח. אולם מקדחים רבים כיום מגיעים עם ביטים ללא מפתח שניתן להדק או לשחרר אותם באופן ידני. אם אתם נדרשים להחליף ראשי קידוח באופן חזרתי, מקדחה התומכת בנעילת המקדחים באופן ידני תהפוך את העבודה שלכם למהירה ונוחה יותר, במיוחד אם הביט ניתן לחיבור ביד אחת.

מבנה המקדחה ונוחות האחיזה בה

כאשר ניגשים לבחור מקדחה, חשוב לוודא שהיא מרגישה לכם נוחה לשימוש. אמנם המקדחה עשויה להרגיש לכם מצוינת כשאתם אוחזים בה בפעם הראשונה, אך חשוב להעריך איך היא תרגיש לכם אחרי כמה שעות של שימוש. לכן חשבו על אופי העבודה שעליכם לבצע, ונסו לאזן בבחירת המקדחה בין עוצמת הקידוח שאתם זקוקים לה לבין גודל ומשקל המקדחה שעמם תוכלו להתמודד בנוחות.

צורת המקדחה והעיצוב שלה משפיעים גם הם על נוחות האחיזה בה. ככלל, קיימים שני סוגים נפוצים של ידיות אחיזה במקדחות. ישנן מקדחות עם ידית אחיזה בצורת האות 'T' הממוקמת בקרבת מרכז גוף המקדחה. עיצוב זה מאפשר פיזור טוב יותר של משקל המקדחה ומקל על איזון הכלי בכף היד מבלי ליצור עומס רב מדי על פרק כף היד. ישנן גם מקדחות חשמליות שצורתן כצורת אקדח כאשר ידית האחיזה שלהן ממוקמת בחלק האחורי של המקדחה.

כלים נוספים לקידוח או הברגה

בנוסף למקדחות סטנדרטיות, ישנם מספר סוגים של כלי קידוח והברגה נוספים שתוכלו להוסיף לאוסף שלכם:

  • מקדחה זוויתית ישרה – מאפשרת עבודה בחללים צרים כמו בין קורות הרצפה. הביט על מקדח אנכי כזה מותקן בזווית של 90 מעלות לגוף המקדחה.
  • פטישון – כלי המשלב תנועה סיבובית של מקדחה רגילה עם פעולת הלימה דמויית מכת פטיש. שני כוחות אלה מאפשרים לקדוח במהירות חורים במשטחים קשיחים כמו מתכת או בטון.
  • מברגה חשמלית – זהו כלי שבדומה למקדחות, זמין אף הוא במגוון הספקים, עוצמות וגדלים, בהתאם לסוג העבודה שעליכם לבצע. מברגות חשמליות משמשות לביצוע עבודות שיפוץ קלות והתקנות בבית ועד עבודות מורכבות יותר כמו התקנת קיר גבס או דקים מעץ.

טיפ חשוב

כיום ניתן למצוא מקדחות רב תכליתיות המשולבות עם כלי עבודה חשמליים נוספים, כגון פטישון, מברגה או מסור חשמלי. מרבית המקדחות הרב שימושיות הן מקדחות נטענות.

אם אתם זקוקים לשירותי קידוח או ניסור בטון מקצועי המתבצע באופן בטיחותי, אמין ובכלים המתקדמים ביותר, אנו בחברת אפיק ניסור וקידוח בטון ביהלום נשמח לעמוד לרשותכם. אצלנו מועסקים מיטב המומחים בתחום הקידוח בבטון העובדים בפריסה ארצית. צרו עמנו קשר בהקדם ותקבלו הצעת מחיר אטרקטיבית ביותר לעבודות קידוח בטון ביהלום.

מאמרים נוספים בנושא
בטון מוטבע
בטון מוטבע – המדריך המלא

אם אתם אדריכלים, מעצבי פנים, קבלנים שעתידים לבנות מבנה כלשהו, אנשים שעומדים בפני שיפוץ או שדרוג הדירה ומתלבטים לגבי אופציות הריצוף שעומדות בפניכם – הגעתם

קרא עוד »

באים עד אליכם להצעת מחיר מדויקת
בחינם וללא התחייבות! קבענו?

השאירו פרטים או חייגו אלינו למספר 077-2313-009